چهار راه پاسداران، خیابان دولت، پلاک ۶۹

پروژه مقاوم‌­سازی دکل­‌‌های ICB

دکل های ICB

تقویت دکل‌های ICB توسط کاوش کام

دکل‌های ICB یا خود‌ایستا که مخفف‌intermediate compact ballast است، به دکل‌های سه پایه با بتن‌های پیش ساخته می‌گویند. شرکت کاوشکام آسیا با استفاده از متخصصین مجرب و علم روز دنیا ترمیم و تقویت انواع دکل‌های مخابراتی را با نهایت دقت و کیفیت انجام می‌دهد. یکی از پروژه‌های کاوش کام اصلاح دکل‌های مناطق مختلف کشور بوده است. برای مثال دکل‌های ICB در جنوب به علت رطوبت بالا و نمک موجود در خاک همواره دچار فرسایش و آسیب مخصوصاً به فونداسیون و انکر‌ها می‌شوند که شرکت کاوشکام در یکی از فعالیت‌های خود پروژه تقویت دکل‌های ICB جنوب کشور را بر عهده داشته است.

مراحل تقویت و ایمن سازی دکل‌ها عبارتند از:

–  سوراخکاری توسط مته مخصوص

–  آب بندی حفره ها

–  تزریق چسب

–  کاشت انکر

–  جوشکاری پلیت ها

–  رنگ آمیزی پلیت ها با رنگ اپوکسی

تقویت دکل‌های ICB جنوب کشور توسط کاوشکام

دکل‌های ICB به شکل پایه‌های لوله‌ای شکل و ساختار داخلی آن متشکل از میلگرد‌های تو پر است. نوع اتصال این سازه‌ها از نوع فلنچی است و میلگرد‌ها به وسیله جوشکاری به پایه‌های لوله‌ای شکل دکل‌های مخابراتی خود ایتسا متصل می‌شوند. پیش ساخته بودن دکل‌های ICB و نصب آسان‌تر آن باعث شده به علت هزینه اجرایی کمتر جزء محبوب‌ترین و پر کاربردترین دکل‌های مخابراتی کشور باشد. هزینه انتقال و حمل و نقل دکل‌ها به علت پیش ساخته بودن، وزن و حجم بالا کمی بیشتر از سایر سازه‌هاست، اما سرعت نصب و عدم نیاز به نیروی انسانی زیاد در پروژه باعث می‌شود دکل ICB برای پروژه‌های مخابراتی بسیار به صرفه و مطمئن باشد. این دکل‌ها قابلیت نصب تا ۴۲ متر را دارند و پایه‌های آن‌ها قابلیت نصب ماکروویو و ایکس پل را دارا هستند.

انواع دکل‌های ICB کدامند؟

دکل‌های ICB با بتن‌های پیش ساخته: سازه‌های فلزی با بتن‌های پیش ساخته که در قطعات شش متری با پروفیل استوانه‌ای توپر فولادی تهیه شده و بوسیله ماشین آلات سنگین مانند جرثقیل روی فونداسیون نصب می‌شوند. معمولاً حداکثر ابعاد مقیاس تحتی آن ۲ متر و مقیاس فوقانی آن‌ها یک متر است.

دکل‌های Lattice: سازه‌های بهم بافته فلزی هستند که مانند سایر انواع لاتیس در محل به هم بافته و نصب می‌گردند. این دکل‌ها از پیش طراحی و سبک‌سازی شده‌اند و روی فونداسیون پیش ساخته اجرا می‌شوند. از مزایای دکل ICB لاتیس این است که سرعت نصب آن بسیار بالا است و نیاز به اجرای فونداسیون در محل و فنس کشی گشترده نیست. به علت سرعت عملیاتی بالا دکل‌های لاتیس محبوبیت بالایی بین شرکت‌های مخابراتی دارند.

انواع دکل‌های ICB کدامند؟

معمولاً فونداسیون دکل‌های ICB در ۴ لایه ۳۰ سانتی انجام می‌شود. در مناطق مختلف کشور به علت بارندگی، طوفان، زلزله یا سایر عوامل طبیعی این دکل ها ممکن است دچار آسیب یا اختلال شوند. در جنوب کشور به علت نمک زیاد خاک و رطوبت بالا فونداسیون و ساختار دکل‌ها می‌تواند به مرور آسیب ببیند که شرکت کاوشکام با بیش از ۱۵ سال تجربه در امر تولید، ساخت، اجرا و مقاوم‌سازی و نگهداری سازه‌های فلزی مسئولیت ارتقا و مقاوم‌سازی دکل‌های ICB جنوب را با بهترین کیفیت ممکن بر عهده داشته است.

عدم ارتقا و مقاوم‌سازی به موقع دکل‌های مخابراتی می‌تواند باعث سقوط سازه یا آسیب به کل سازه شود که هزینه جانی و مالی بسیاری را به شرکت‌های مخابراتی تحمیل می‌کند. همچنین امروزه به علت اهمیت بالای سرویس دهی و رقابت روز افزون در کیفیت سرویس دهی به متشرکتین، اختلال در دکل‌های مخابراتی باعث می‌شود سرویس دهی دچار مشکل شود و هزینه و میزان آسیب به شرکت مخابراتی بسیار گزاف خواهد بود. نگهداری، تأمین، مقاوم‌سازی و تعمیر مداوم این دکل‌ها بسیار اهمیت دارد.

مقاوم سازی دکل های ICB

دکل‌های ICB معمولاً پایه‌های بدون درز یا مانسیمان تشکیل شده‌اند. رایج‌ترین نوع دکل‌های ICB دکل سه پایه خود‌ایستا است. میلگرد‌ها در این دکل‌ها به صورت خرپایی بین دکل‌ها متصل می‌شوند. شرکت کاوشکام آسیا در ترمیم و ارتقاع دکل‌های جنوب کشور از گالوانیزه گرم برای عایق کاری گرم سازه‌های خود‌ایستا استفاده کرده است تا در برابر رطوبت بالای خلیج فارس و زنگ زدگی و فرسودگی مقاوم باشند. جدا از انواع جوشکاری شده، دکل‌های خود‌ایستایی که توسط کاوش کام طراحی می‌شوند از پیچ و مهره از پیش طراحی شده و دقیق نیز بحره می‌برند که از مزایای آن می‌توان به مقاومت بیشتر در برابر زلزله و حوادث و قابلیت محاسباتی دقیق‌تر اشاره کرد. این نوع پیچ‌های مقاوم معمولاً از نوع گرید ۸ و ۸ دهم هستند.

سخن آخر، چرا کاوش کام آسیا یکی از بهترین شرکت‌های نصب سازه مخابراتی است؟

شرکت کاوش کام از سال ۱۳۸۵ تا به امروز انواع سازه‌های فلزی مخابراتی، ساختمانی، راه‌سازی و صنعتی را طراحی، تولید، نصب و نگهداری کرده است. کلیه پروژه‌هایی که کاوشکام در آن سهیم بوده امروزه یکی از موفق‌ترین، مقاوم‌ترین و ایمن‌ترین پروژه‌های سازه فلزی کشورند. باعث افتخار شرکت کاوش کام است که این شرکت در سال‌های متوالی جزء برگزیدگان کار آفرینی و صنعت بوده است. در مناطق مختلف کشور عزیزمان ایران به علت تنوع آب و هوایی بررسی نوع آب و خاک، شرایط محیطی، زلزله خیز بودن منطقه، میزان باد و سرعت باد و همچنین مقاومت خاک بسیار مهم است. کلیه سازه‌های فلزی شرکت کاوشکام با دقت و سرعت بالا مناسب با شرایط محیطی و کاربری طراحی، تولید و نصب می‌گردند. یکی دیگر از وظایف مهم کاوشکام ترمیم و ارتقاع سازه‌های فلزی مخصوصاً مخابراتی است.

بررسی و ارتقاع سازه‌های فلزی به اندازه نصب و راه‌اندازی پروژه اهمیت دارند. انواع سازه‌های فلزی در طول زمان به علت عوامل محیطی مختلف ممکن است فرسوده، تضعیف یا آسیب دیده باشند. مهندسان کاوشکام با بررسی دقیق اتصالات، فونداسیون، نگهدارنده‌ها، محاسبات مهندسی و کاربری این دکل‌ها مناسب‌ترین، به صرفه‌ترین و سریع‌ترین روش ارتقاع، ایمن‌سازی و تعمیر سازه‌های مخابراتی را پیشنهاد خواهند داد.

مقالات کاوش کام

بهترین سازه های چادری چه نوع سازه‌ای است؟

بهترین سازه چادری در جهان امروزه به عوامل گسترده‌ای بستگی دارد. از مواد اولیه استفاده شده، نوع اتصالات، مقاومت و محاسبه اتصاالات، نوع پارچه و مواد پوشش دهنده، جنس عایق سازه فلزی و طراحی معماری این سازه‌ها از عوامل تعیین بهترین سازه چادری هستند.

بررسی معایب سازه چادری و مزایای آن

معایب سازه چادری با وجود استفاده گسترده آن در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، گذرگاه‌ها، آمفی تئاتر‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد آسیب و مشکلات جدی شود.

با ما در ارتباط باشید